INDIE. BAJAJ AUTO LIMITED COMPANY. Z wizytą w fabrykach koncernu Bajaj

INDIE. BAJAJ AUTO LIMITED COMPANY.

Z wizytą w fabrykach koncernu Bajaj

Ponad 3,5 miliona pojazdów – tyle motocykli oraz trójkołowców i czterokołowców opuszcza rocznie fabryki Bajaj Auto Limited. Koncern Bajaj Auto Limited nie ukrywa swoich ambicji. Już w niedalekiej przyszłości chce zostać liderem światowej produkcji jednośladów. Ze świetną organizacją i nieustannym udoskonalaniem procesu produkcji, z dużym potencjałem przemysłowym, a co za tym idzie sporymi możliwościami rozwoju, ambitne plany na przyszłość są zupełnie realne.

Trzeci na świecie producent motocykli oraz lider światowego rynku pojazdów trójkołowych posiada w Indiach trzy fabryki, w których odbywa się całość produkcji eksportowanych do 83 krajów świata pojazdów. Każdy z tych kompleksów robi wielkie wrażenie nie tylko swoją wielkością, ale także organizacją cyklu pracy i sprawnością produkcji. Najstarszą, a także największą z obecnie działających fabryk Bajaj jest mieszczący się nieopodal miasta Aurangabad kompleks Waluj. Zajmuje on powierzchnię 362 Ha i jest najstarszą z obecnie działających fabryk koncernu. Został otwarty w 1984 roku i na przestrzeni lat wielokrotnie modernizowany. Dzięki temu Waluj została pierwszą z fabryk w całych Indiach, która otrzymała certyfikację wg. Norm ISO (1997 rok), a także inne nagrody i wyróżnienia, np. za utrzymanie zieleni na jej terenie, bezstratny system odzyskiwania wody, czy wysoką wydajność energetyczną.

Japońska filozofia produkcji

To właśnie w tej fabryce, dzięki zastosowaniu metodyki Lean Manufacturing oraz japońskiej filozofii produkcji TPM, z taśmy montażowej zjeżdża gotowy motocykl co 24 sekundy, co daje wynik ponad dwóch pojazdów na minutę. Te liczby robią jeszcze większe wrażenie, gdy zobaczy się sprawność procesu na własne oczy. Na terenie fabryki Waluj znajduje się także szkoła oraz uniwersytet, gdzie pracownicy zdobywają niezbędną wiedzę z zakresu stosowania filozofii produkcji TPM. Nie zabrakło także terenów rekreacyjnych z boiskiem do krykieta i halą sportową, a także dużego punktu medycznego. Fabryka Waluj to także miejsce, w którym znajduje się główny magazyn koncernu BAL. Tu gromadzone są części i podzespoły, które trafiają do rodzimych fabryk oraz współpracujących podmiotów na całym świecie. By usprawnić logistykę, ruch na magazynie w dużej części jest zautomatyzowany. Co ciekawe, mimo imponującej wydajności produkcji nie widać tu pośpiechu. Każdy spokojnie wykonuje swoją pracę, a w codziennym harmonogramie nie brakło miejsca na odpoczynek, a nawet rozrywkę. Rozległy teren fabryki Waluj jest gęsto pokryty bardzo dobrze utrzymaną roślinnością, a system ulic z sygnalizacją świetlną i drogowskazami sprawia wrażenie przebywania w samowystarczalnym, dobrze zorganizowanym miasteczku.

Klasa premium

Kolejną z fabryk koncernu jest kompleks Chakan na obrzeżach miasta Pune, w którym to mieście znajduje się także główna siedziba koncernu BAL. Fabryka powstała w 1998 roku i jest prawdziwą chlubą Bajaj. To właśnie tutaj powstają wszystkie pojazdy indyjskiej klasy premium, a także motocykle produkowane dla marki KTM. Jeszcze w tym roku ma tutaj także ruszyć produkcja motocykli Husqvarna, a w niedalekiej przyszłości motocykli konstruowanych przy szeroko zakrojonej współpracy z brytyjską marką Triumph. W Chakan powstają także motocykle marek Dominar oraz Pulsar, które trafiają na europejski rynek. Kompleks Chakan zajmuje powierzchnię ponad 79 Ha, a jego moce produkcyjne sięgają 4000 motocykli dziennie. To właśnie tutaj zostało wyprodukowanych ponad 10 milionów motocykli Pulsar, które cieszą się popularnością na całym świecie.

Globalna produkcja

Linie produkcyjne fabryki w Chakan są tak dopracowane, że nie jest możliwym pominięcie żadnej z przewidzianych czynności montażowych. Wykwalifikowany personel, w połączeniu z nowoczesną technologią produkcji, daje gwarancję szybkiego i pewnego montażu. Całość procesu jest tak zorganizowana, że zdołano wyeliminować całkowicie odrzuty z linii montażowej. Głównymi zaletami fabryki Chakan jest duża elastyczność linii produkcyjnych, wysokie kwalifikacje 1432 pracowników technicznych, a także produkcja z użyciem najnowszych, często opatentowanych przez BAL technologii i z zachowaniem wysokich standardów jakości. Szybka i sprawna produkcja jest także efektem współpracy z lokalnymi podwykonawcami. Zdecydowana ich większość znajduje się w odległości nie większej niż 20 km od fabryki. Na terenie kompleksu znajdują się także elektrownie wiatrowe i słoneczne, zbiornik wody deszczowej w postaci pięknie utrzymanego stawu z fontannami, a także ponad 76 tysięcy drzew oraz świetnie utrzymanych kwietników i trawników, co wpływa nie tylko na ekologię, ale również na przyjemną atmosferę pracy.